dc.description.abstract | België, maar vooral Vlaanderen, kent in vergelijking met de rest van Europa een zeer hoge verstedelijkingsgraad. De stijgende bevolkingsgroei leidt tot een groeiende vraag naar onder andere woningen, infrastructuur en mobiliteit. Tot op vandaag veroorzaakt dit een bijkomend ruimtebeslag van zes hectare per dag. We weten dat dit problematisch is voor tal van ecosysteemdiensten zoals waterberging, voedselvoorziening en koolstofopslag.Deze intensieve groei in ruimte-inname zorgt ervoor dat we in een rapport van het Europese Milieuagentschap (European Environment Agency, 2016) de koplopers zijn inzake urban sprawl. Die term verwijst naar een verstedelijkingsproces met een lage, monofunctionele dichtheid waarbij de de bevolking sterk auto-afhankelijk is door de sterk groeiende pendelafstand. Ook hiervan ervaren we dagelijks de negatieve gevolgen zoals files en verkeersongevallen.Een verandering dringt zich dus op. Een belangrijke stap om inzicht te krijgen in het fenomeen urban sprawl in Vlaanderen is het berekenen van de maatschappelijke kosten ervan. Het volstaat daarbij niet om te weten dat er maatschappelijke kosten zijn. We moeten ook weten hoe die kosten in de toekomst verwacht worden te evolueren afhankelijk van bepaalde keuzes die al dan niet genomen worden in het ruimtelijk beleid dat we voeren. | |