Emissiereductiepotentieel van hybride voertuigen bestemd voor de weg
Datum
2020
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-2184205
Auteur(s)
Nils Hooftman, Norbert Ligterink, Mieke Paalvast, René Van Gijlswijk, Eef Voogd, Giorgos Mellios, Mamarikas Sokrates, Kapetanios Nikos, Zacharias Samos, Wim Verhoeve
Collections
Metadata
Toon volledig item recordAbstract
Deze studie beschrijft de resultaten van een herziening voor de emissiefactoren voor plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) bestemd voor de weg. Hiervoor zijn we op drie vlakken te werk gegaan; eerst is via een literatuuronderzoek nagegaan wat er geleerd kan worden uit wetenschappelijk onderzoek dat elders werd gevoerd naar dit onderwerp. Daarnaast hebben we via een eigen monitoringscampagne PHEV’s geanalyseerd tijdens hun dagelijks gebruik en dit gedurende een periode van bijna twee maanden.Aan de hand van de inzichten die hieruit voortvloeiden werden tot slot virtuele PHEV’s gemodelleerd met het oog op het in kaart brengen van realistische emissiefactoren en op potentiële technologische optimalisaties op korte tot middellange termijn. Op basis van deze drie deelonderzoeken werden nieuweemissiefactoren berekend voor zowel koolstofdioxide (CO2) als de polluenten stikstofoxiden (NOx), koolstofmonoxide (CO), vluchtige organische stoffen (VOS) en fijnstof (PM). Ook biedt dit rapport een update van de emissiefactoren voor de nieuwste conventionele personenwagens en inzichten in de energetische consumptie van conventionele en plug-in personenwagens, op basis van COPERT versie 5.3.Naast een focus op de personenwagenvloot werd er eveneens een simulatiemodel gebouwd voor een seriële plug-in hybride elektrische stadsbus, welke tot op heden elders nog niet werd ontwikkeld. Dit laat ons toe om belangrijke inzichten te verwerven in het potentieel van de inzet van dit type stadsbussen.