Show simple item record

dc.contributor.authorAnnette Kuhk, Michiel Dehaene, Martin Dumont, Jan Schreurs
dc.date.accessioned2020-09-22T09:13:52Z
dc.date.available2020-09-22T09:13:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/273658
dc.description.abstractSITUERING: Het eindrapport voor werkpakket 3 is het resultaat van de methodologische analyses die binnen het Steunpunt Ruimte werden verricht rond het thema “toekomstverkenningen”. Het is hetthema van één van de vier werkpakketten die in het meerjarenplan van het Steunpunt Ruimte werden gedefinieerd. Het Steunpunt Ruimte functioneert als beleidsondersteunend onderzoeksconsortium en wordt gefinancierd door de Vlaamse overheid, waarbij het departement Ruimte Vlaanderen de inhoudelijke aansturing verzorgt.STRUCTUUR: In hoofdstuk 0 lichten we de probleemstelling, het geleidelijke uitwerken van de onderzoeksvraag en de centrale concepten toe. Vervolgens zijn er twee delen (de hoofdstukken 1 en 2 vormen deel 1, de hoofdstukken 3 en 4 deel 2), die we best kunnen omschrijven als twee excercitiesom specifieke vormen van toekomstverkenningen beter te begrijpen en te structureren. Het gaat om benaderingen en methoden voor complexiteitserkennende processturing, gericht op gedeeldeproblematisering en gedeelde betekenisgeving in ruimtelijke planning. Deze zijn hier gegroepeerd onder de noemer ‘collectieve leerprocessen’. Voor elk deel is er een afzonderlijke leeswijzer, bij het begin van hoofdstuk 1 en van hoofdstuk 3. In hoofdstuk 5 sluiten we dit eindrapport af we met conclusies en beleids-aanbevelingen.VALORISATIE: Niettegenstaande het over een ‘eindrapport’ gaat, beschouwen we de samenvatting en het rapport als een vorm van ‘intermediaire’ output omdat de doorwerking ook – en vooral – buiten dergelijke rapportering moet worden gezocht. Discussies naar aanleiding van de resultaten van hetonderzoek tijdens de eindconferentie, vragen op basis van onderzoekspapers en het rapport, uitwerking van de inzichten via nieuwe trajecten, kansen om de resultaten van het onderzoek met specifieke doelgroepen te bespreken... Het zijn voorbeelden van doorwerking, iteraties en feedback-loops, die typerend zijn voor collectieve kennisproductie. Ze zijn tevens in overeenstemmingmet de conclusies uit het onderzoek. Het hoeft geen betoog: wij staan ervoor open om de resultaten ook mondeling toe te lichten.
dc.languageNederlands
dc.rightsCC BY-NC-SA
dc.titleSteunpunt ruimte: toekomstverkenning als collectief leren
dc.title.alternativeManagementsamenvatting
vlaanderen.identifierOnderzoek-2271591
onderzoek.disciplineS210-sociologie - S240-ruimtelijke-ordening
onderzoek.documenttypeBoek/rapport - Rapport
onderzoek.nbauthors4
onderzoek.nbpages308
onderzoek.peerreviewedGeen peer review
dc.contributor.organisationKU Leuven, KU Leuven, KU Leuven, Universiteit Gent


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record