Toon vereenvoudigd item record

dc.contributor.authorMaja Mampaey
dc.contributor.authorMart Verlaek
dc.contributor.authorNiels De Kempeneer
dc.date.accessioned2021-03-15T12:24:27Z
dc.date.available2021-03-15T12:24:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/287516
dc.description.abstractDit beschrijvend onderzoek wil via het uittesten van verschillende scenario’s bepalen of en hoe het mogelijk is voldoende (hier gedefinieerd als een concentratie CO2 lager dan 900ppm) te ventileren in niet-mechanisch geventileerde klaslokalen tijdens koudere periodes in tijden van een pandemie zoals Covid-19. Hierbij wordt uitgegaan van de principes 'geschakelde opening' en 'thermische trek'. Bij de geschakelde openingen worden ventilatieopeningen zoals ramen, deuren of roosters geopend in tegenovergestelde gevelvlakken. Door wind en temperatuurverschillen ontstaan er luchtstromen die zorgen voor luchtverversing (openingen in overdruk- en onderdrukzone). Bij thermische trek wordt ingezet op hoogteverschillen in ventilatieopeningen bv. raam in een klas en een raam in de gang van de verdieping erboven. De hoogteverschillen in ventilatieopeningen kunnen ook in één lokaal gecreëerd worden. De lucht verplaatst zich dan van beneden naar boven waardoor er luchtverversing plaatsvindt. Daarnaast willen we ook nagaan of in klaslokalen, waarin enkel ventilatie mogelijk is langs één zijde, ook voldoende lage CO2-concentraties kunnen bereikt worden.  
dc.languageNederlands
dc.rightsCC BY-NC-SA
dc.titleVentilatie op school in koudere periodes tijdens een pandemie zoals COVID-19
vlaanderen.identifierOnderzoek-2503509
onderzoek.disciplineP003-chemie - P305-milieuchemie
onderzoek.documenttypeBoek/rapport - Rapport
onderzoek.nbauthors3
onderzoek.nbpages40
onderzoek.peerreviewedGeen peer review
dc.contributor.organisationVlaams Planbureau voor Omgeving
dc.contributor.organisationVlaams Planbureau voor Omgeving
dc.contributor.organisationVlaams Planbureau voor Omgeving


Bestanden in dit item

Thumbnail

Dit item bevindt zich in de volgende collectie(s)

Toon vereenvoudigd item record