Toon vereenvoudigd item record

dc.contributor.authorSofie Heyman
dc.contributor.authorToon Jansen
dc.contributor.authorWanda Sass
dc.contributor.authorHans Keune
dc.contributor.authorNele Michels
dc.contributor.authorJelle Boeve-de Pauw
dc.contributor.authorPeter Van Petegem
dc.date.accessioned2023-08-08T12:00:44Z
dc.date.available2023-08-08T12:00:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/940994
dc.description.abstractDit rapport onderzoekt de drempels en hefbomen voor het werken rond natuurbetrokkenheid met jongeren in het secundair onderwijs. Het belang van natuur voor de ontwikkeling van de jongeren (12-18 jaar) wordt veelvuldig aangehaald in de wetenschappelijke literatuur. Zowel voor de gezondheid, het welbevinden en de schoolprestaties, als voor het leggen van fundamenten voor een duurzame milieuvriendelijke houding als burger. Toch lijken jongeren in het secundair onderwijs minder interesse te tonen in de natuur. Hoewel verschillende organisaties natuureducatieve programma’s aanbieden, blijkt de vraag vanuit de jongeren en scholen zelf hiernaar niet erg hoog. Omwille van deze mismatch wil dit rapport een antwoord bieden op de volgende onderzoeksvragen: 1) Wat is de stand van zaken in wetenschap en beleid met betrekking tot het belang van en de drempels en hefbomen voor het werken rond natuurbetrokkenheid met jongeren (12-18 jaar) in het secundair onderwijs (schoolse context)? 2) Wat kunnen we leren uit internationale voorbeeldpraktijken over het omgaan met de geïdentificeerde drempels en hefbomen, op het vlak van onderwijs en de jongeren zelf? 3) Welke aanbevelingen kunnen op basis van beide verkenningen geformuleerd worden rond natuurbetrokkenheid bij jongeren in het secundair onderwijs in Vlaanderen en voor volgende stappen voor ondersteunend beleid? Deze onderzoeksvragen trachten we te beantwoorden door middel van een systematische literatuurstudie en drie casestudies: het Earth Education programma uit de V.S. en Tsjechië, de natuurscholen in Finland en het Jongeren Adviesbureau uit Nederland. Zowel op het niveau van het beleid, de schoolomgeving en de jongeren zelf konden we drempels en hefbomen voor het werken rond natuurbetrokkenheid met jongeren (12-18 jaar) in het secundair onderwijs identificeren.
dc.languageNederlands
dc.rightsCC BY-NC-SA
dc.titleNatuurbetrokkenheid bij jongeren in het Secundair Onderwijs
vlaanderen.identifierOnderzoek-6280873
onderzoek.documenttypeBoek/rapport - Rapport
onderzoek.nbauthors7
onderzoek.nbpages86
onderzoek.peerreviewedGeen peer review
dc.contributor.organisationUniversiteit Antwerpen
dc.contributor.organisationUniversiteit Antwerpen
dc.contributor.organisationUniversiteit Antwerpen
dc.contributor.organisationUniversiteit Antwerpen
dc.contributor.organisationUniversiteit Antwerpen
dc.contributor.organisationUniversiteit Antwerpen
dc.contributor.organisationUniversiteit Antwerpen


Bestanden in dit item

Thumbnail

Dit item bevindt zich in de volgende collectie(s)

Toon vereenvoudigd item record