Opmaak strategische geluidsbelastingkaarten weg- en spoorverkeer (ronde 4)
Date
2023
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-6581227
Author
Mark Bakermans
Tim Vergoed
Nelly Uitslag
Luka Van der Klaauw
An Heirman
Martin Leroy
Vincent Lenaerts
Bert Meeus
Erik Brouwer
Collections
Metadata
Show full item recordAbstract
Iedere vijf jaar moeten aangewezen overheden, op basis van de Europese richtlijn omgevingslawaai, de geluidniveaus in de leefomgeving vaststellen. Het doel hiervan is om schadelijke en hinderlijke effecten als gevolg van gedefinieerde brontypen (weg-, spoor- en luchtverkeer en industrie) te beheersen of te verlagen. In het bijzonder geldt dit voor woningen, andere geluidgevoelige gebouwen en geluidgevoelige terreinen.Om de schadelijke gevolgen van omgevingslawaai te bestrijden, worden volgens de Richtlijnomgevingslawaai de volgende instrumenten toegepast:• Inventariseren van de blootstelling aan omgevingslawaai door middel van geluidsbelastingkaarten voor het referentiejaar 2021. • Vaststellen van actieplannen om omgevingslawaai te voorkomen en/of te beperken. De plannen moeten vooral gericht zijn op plaatsen waar hoge blootstellingniveaus schadelijke effecten kunnen hebben voor de gezondheid van de mens. Ook moeten ze een goede geluidkwaliteit handhaven.• Voorlichten van het publiek over omgevingslawaai en de effecten daarvan; daarbij hoort het publiceren van de geluidsbelastingkaarten en het houden van inspraak over de actieplannen.In opdracht van het Departement Omgeving en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)hebben GIM en DGMR de geluidsbelastingkaarten van het Vlaams Gewest opgesteld. Dit betreft in de basis de volgende bronnen:• De belangrijke wegen met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar, uitgebreid met een aantal aanvullende wegen• De belangrijke spoorwegen met meer dan 30.000 treinpassages per jaar• De tramtracés van Antwerpen en Gent en de kusttram tussen De Panne en Knokke.In dit rapport wordt het proces van data-analyse tot resultaten uitgebreid besproken.