De maatschappelijke kostenanalyse van de meest relevante gezondheidseffecten die in verband staan met verkeersgerelateerde luchtvervuiling als onderbouwing voor milieu- en gezondheidsbeleidsacties
Bekijken/ Openen
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-1830409
Auteur(s)
Jurgen Buekers
Luc Int Panis
Tim Nawrot
Nicky Pieters
Barbara Legiest
Alternatieve Titel
eindverslag (18/12/2014)
Collections
Metadata
Toon volledig item recordAbstract
Verkeer veroorzaakt luchtpollutie en geluidsblootstelling. Beide veroorzaken hart- en vaataandoeningen. De maatschappij draagt de hieraan verbonden gezondheidskosten. Het doel van deze studie was het berekenen van deze gezondheidskosten, om de resultaten in kosten-batenanalyses mee te nemen voor goed onderbouwde prioritering van beleidsacties.Dit werd in een pilootfase uitgevoerd voor myocardinfarct (MI). Voor dit gezondheidseindpunt is immers enerzijds het meeste bruikbare wetenschappelijke materiaal voorhanden (dosis-responsrelaties en blootstelling aan verkeerspolluenten) en zijn anderzijds voor Vlaanderen ook de gegevens beschikbaar om de kosten van zowel de fatale als niet-fatale MI verder door te rekenen (hospitalisatie, productiviteitsverlies en vroegtijdige sterfte).Vijf variabelen gerelateerd aan de blootstelling aan verkeer werden in de studie meegenomen:1. de PM2,5 fractie van fijn stof;2. elementair koolstof (EC);3. afstand tot snelwegen;4. het aantal voertuigkilometers in de nabijheid van woningen;5. geluid.Van elk van deze parameters afzonderlijk werd de specifieke Vlaamse situatie beschreven. Vervolgens werden relatieve risico's op myocardinfarct uit de internationale wetenschappelijke literatuur toegepast om het aantal myocardinfarcten te berekenen dat in Vlaanderen jaarlijks veroorzaakt zou worden door verkeersblootstelling. Vervolgens werd de maatschappelijke kost van morbiditeit (ziekenhuisopname, productiviteitsverlies) en mortaliteit door myocardinfarct bepaald.
URI
Type
Document