Toon vereenvoudigd item record

dc.contributor.authorKobe Boussauw, Michiel Van Meeteren, Frank Witlox
dc.date.accessioned2020-09-22T09:13:53Z
dc.date.available2020-09-22T09:13:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/273665
dc.description.abstractIn deze bijdrage wordt onderzocht in welke mate het schoolkeuzegedrag van leerlingen, en bijgevolg ook de woon-schoolafstanden in het Nederlandstalige lager onderwijs in België bepaald worden door de ruimtelijke distributie van de vestigingen, en in hoeverre deze scholen als centrale functies moeten worden beschouwd. Op basis van de bevindingen wordt geëvalueerd in hoeverre het netwerk van lagere scholen voldoende fijnmazig is om een dagelijks stedelijk systeem op basis van korte afstanden te faciliteren, bekeken vanuit hetoogpunt van duurzame mobiliteit. De resultaten geven aan dat het systeem over het algemeen behoorlijk fijnmazig is, terwijl de ruimtelijke spreiding een centrale-plaatsenlogica volgt. Het gros van de leerlingen woont op wandel- of fietsafstand van de door hen bezochte school, en kunnen deze afstand in theorienog verkleinen door een andere school te kiezen. Anderzijds stellen we grote verschillen vast in bereikbaarheid die gerelateerd zijn aan de ruimtelijke structuur van de woonlocatie. Tenslotte suggereren de resultaten ook dat de permanente toename van de afstanden en de motorisering in het woon-schoolverkeer voornamelijk te wijten zijn aan niet-ruimtelijke, welvaartgerelateerde factoren.
dc.languageNederlands
dc.rightsCC BY-NC-SA
dc.titleSteunpunt Ruimte: verplaatsingen en polycentriciteit
dc.title.alternativeDuurzame verplaatsingen en centrale plaatsen: de woon-schoolafstanden in het Vlaamse lager onderwijs
vlaanderen.identifierOnderzoek-2271294
onderzoek.disciplineS210-sociologie - S240-ruimtelijke-ordening
onderzoek.documenttypeBoek/rapport - Rapport
onderzoek.nbauthors3
onderzoek.nbpages92
onderzoek.peerreviewedGeen peer review
dc.contributor.organisationVrije universiteit Brussel, Universiteit Gent, Universiteit Gent


Bestanden in dit item

Thumbnail

Dit item bevindt zich in de volgende collectie(s)

Toon vereenvoudigd item record