Toon vereenvoudigd item record

dc.contributor.authorLuc Dekoninck
dc.contributor.authorDick Botteldooren
dc.date.accessioned2022-01-25T14:16:11Z
dc.date.available2022-01-25T14:16:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifierOnderzoek-2766657
dc.identifier.urihttps://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/761875
dc.description.abstractDeze studie evalueert de huidige set van milieu-indicatoren voor geluidshinder in het licht van recente wetenschappelijke inzichten, maatschappelijke ontwikkelingen en de OESO-criteria voor goede indicatoren. Daarop stelt de studie een nieuwe indicatorset voor met druk-, blootstellings- en impactindicatoren.MIRA-indicatoren voor geluidshinder aan verandering toe, met meer gebruik van metingen en focus op leefomgevingskwaliteitNieuwe indicatoren zijn nodig om beleid voor een leefbaar geluidsklimaat beter te beoordelen en evoluties in rekening te nemen als herinrichting van woonkernen en aanpassingen in verkeersafwikkeling. De voorgestelde indicatorset brengt de werkelijke geluidsdruk in kaart en hoeveel mensen in een geluidskwaliteitsvolle leefomgeving wonen.In de voorgestelde indicatorset worden druk-, blootstellings- en impactindicatoren weerhouden (*) – voor de belangrijkste geluidsbronnen wegverkeer, luchtverkeer en spoorverkeer. De figuur hieronder geeft het overzicht en de onderlinge verbanden weer tussen gegevens, rapportering in het kader van de Richtlijn Omgevingslawaai (RO), het Schriftelijk Leefomgevingsonderzoek (SLO) en de MIRA-indicatoren.Externe gegevens als bevolkingscijfers, landgebruik en verkeersintensiteiten staan onderaan en rechtsonder aangeduid (donkerblauw). Deze data voeden zowel de MIRA-indicatoren (groen) als de indicatoren die in het kader van de Richtlijn Omgevingslawaai (RO) worden berekend (oranje).De MIRA-indicatoren voor de leefomgevingskwaliteit voor het aspect geluid (LG) zijn bovenaan voorgesteld (naast ook het SLO en de Disability-adjusted Life Years), en geven het meest complete en gebiedsdekkende beeld van het milieuthema. Deze indicatoren worden berekend aan de hand van modellen die specifiek binnen MIRA ontwikkeld worden (grijze blokjes met afgeronde hoek). Voor wegverkeer en luchtverkeer worden ze gevoed met de berekening van een gebiedsdekkende geluidsblootstellingskaart. De geluidskaarten blijven ook beschikbaar voor toepassingen buiten de MIRA-indicatoren, maar ze worden niet expliciet gerapporteerd. Gemeten drukindicatoren en blootstellingsindicatoren worden in donkergroen voorgesteld. Net als de externe gegevens voeden deze eveneens de rekenmodellen.
dc.languageNederlands
dc.publisherMinisterie van de Vlaamse gemeenschap
dc.rightsCC BY-NC-SA
dc.titleGeluidshinder – Evaluatie van de MIRA indicatorset
dc.typeDocument
vlaanderen.identifierOnderzoek-2766657
onderzoek.disciplineT002-burgerlijke-bouwkunde - T270-milieutechnologie
onderzoek.disciplineP002-fysica - P200-akoestiek
onderzoek.documenttypeBoek/rapport - Rapport
onderzoek.nbauthors2
onderzoek.nbpages131
onderzoek.peerreviewedGeen peer review
dc.contributor.organisationUniversiteit Gent


Bestanden in dit item

Thumbnail

Dit item bevindt zich in de volgende collectie(s)

Toon vereenvoudigd item record