Toon vereenvoudigd item record
Internalisering van externe kosten van wegverkeer in Vlaanderen (2004)
dc.contributor.author | Griet De Ceuster | |
dc.date.accessioned | 2022-01-25T14:16:12Z | |
dc.date.available | 2022-01-25T14:16:12Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier | Onderzoek-2802050 | |
dc.identifier.uri | https://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/761876 | |
dc.description.abstract | De studie omvat de ontwikkeling van indicatoren in verband met de internalisering van externe kosten ten gevolge van wegverkeer in Vlaanderen, met name in welke mate deze schadekosten geïnternaliseerd zijn in de prijs die de consumenten in Vlaanderen betalen voor wegvervoer. Externe kosten van wegverkeer bestaan uit de schadekosten die samenhangen met luchtverontreiniging, klimaatverandering, geluid, congestie, (kans op) ongevallen, schade aan het wegdek. Eventuele andere externe kosten werden niet opgenomen.Het wegverkeer veroorzaakt heel wat neveneffecten zoals luchtvervuiling, fileproblemen (congestie), ongevallen, geluidshinder… De schade van deze effecten kan in geldtermen worden uitgedrukt (externe kosten). De externe kosten van wegverkeer verschillen zeer sterk naargelang de plaats, het tijdstip en het voertuigtype: oudere voertuigen vervuilen meer dan nieuwe, dichtbevolkte gebieden ondervinden meer hinder van lawaai en luchtvervuiling, en de kosten door fileproblemen (tijdsverlies) liggen hoger in de spits dan in de daluren. Uit deze studie blijkt dat de gebruikers van het wegverkeer in Vlaanderen onvoldoende rekening houden met deze externe kosten. Via de huidige belastingen op wegverkeer wordt vandaag slechts een deel van de externe kosten doorgerekend aan de weggebruiker, zodat hun gedrag onvoldoende aangepast is aan de maatschappelijke gevolgen. Mocht de overheid ervoor opteren alle kosten van het wegverkeer te verhalen op de vervuiler, dan zouden de verkeersbelastingen moeten verdrievoudigen. Daarbij zou het aangewezen zijn de weggebruikers die hoge externe kosten veroorzaken, zwaarder te belasten. Concreet betekent dit dat - om de juiste prikkels te geven aan de weggebruiker - de belastingen dienen te variëren naargelang plaats, tijdstip en voertuigtype. | |
dc.language | Nederlands | |
dc.publisher | Ministerie van de Vlaamse gemeenschap | |
dc.rights | CC BY-NC-SA | |
dc.title | Internalisering van externe kosten van wegverkeer in Vlaanderen (2004) | |
dc.type | Document | |
vlaanderen.identifier | Onderzoek-2802050 | |
onderzoek.discipline | S170-politieke-en-administratieve-wetenschappen - S180-economie | |
onderzoek.documenttype | Boek/rapport - Rapport | |
onderzoek.nbauthors | 1 | |
onderzoek.nbpages | 146 | |
onderzoek.peerreviewed | Geen peer review | |
dc.contributor.organisation | Transport & Mobility Leuven |