Bouw Gezond
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-1833156
Author
M. Stranger
E. Goelen
K. Verheyden
P. Van den Bossche
A. Acke
S. Caillou
K. Norga
K. Vaes
P. Lesage
Collections
Metadata
Show full item recordAbstract
Dit project heeft een doelstelling die bestaat uit twee luiken: "Het aanpassen van de brochure "Bouwen en Gezondheid", bestemd voor bouwers en verbouwers aan de meest recente stand van zaken, op basis van de inventarisatie van resultaten van eerdere studies rond het binnenmilieu en van de al bestaande communicatie- en sensibilisatie-initiatieven met betrekking tot het binnenmilieu en ventilatie/verluchting. Indien blijkt dat er voldoende initiatieven bestaan voor de doelgroep, worden alternatieve communicatievoorstel(len) en/of creatief/ve project(en) geformuleerd, eventueel naar andere doelgroepen." "De inventarisatie van beschikbare sensibilisatie/communicatie-initiatieven voor ventilatie, specifiek gericht naar professionelen (installateurs, architecten, … ), rekeninghoudend met de erkenning van zoveel mogelijk gezondheidseffecten. Ook hier kunnen, indien al voldoende kwaliteitsvolle initiatieven bestaan, alternatieve communicatievoorstellen en/of creatief(ve) project(en) geformuleerd worden." Het is van belang dat het onderzoek resulteert in concrete beleidsaanbevelingen, en in voorstellen voor communicatie-initiatieven en creatieve projecten. Deze informatie/sensibilisatie initiatieven of andere creatieve projecten zullen in eerste instantie specifiek ontwikkeld worden voor twee verschillende doelgroepen: de algemene bevolking en bouwprofessionelen. Andere doelgroepen zullen in rekening worden gebracht indien tijdens de uitvoering van deze studie blijkt dat dit nuttiger is. Met behulp van multimediale sensibilisering wordt beoogd de bewustwording rond binnenmilieurisico"s te stimuleren in functie van een gedragsverandering.In deze studie wordt enerzijds de actuele wetenschappelijke kennis over de kwaliteit van het binnenmilieu geïnventariseerd; anderzijds worden bestaande sensibilisatie/communicatie-initiatieven in kaart gebracht. Specifiek voor de communicatie naar bouwprofessionelen toe (installateurs, architecten, … ), wordt hierbij bestudeerd of er voldoende gecommuniceerd wordt over mogelijke gezondheidseffecten ten gevolge het binnenmilieu. Het gebruik van een aantal sensibilisatie initiatieven wordt nagegaan bij de beoogde doelgroep(en). Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de brochure "Bouwen en Gezondheid", bestemd voor bouwers en verbouwers.Aan de hand van de inventarisatie en evaluatie van bestaande gegevens zullen leemtes, noden en prioriteiten inzake onderzoek en communicatie/sensibilisatie, voor de algemene bevolking en bouwprofessionelen, geïdentificeerd worden. Een strategische communicatievisie, inclusief een uitgewerkt plan met doelstellingen en timing voor onderzoek en sensibilisatie/communicatie, zal geformuleerd worden. Gebruikmakend van deze informatie wordt vervolgens beslist of de brochure "Gezond Wonen" geactualiseerd dient te worden. Bijzondere aandacht zal besteed worden aan de achtergrondkennis van de beoogde gebruikers, de eisen en wensen van de doelgroep, het gewenste gebruik, de communicatievorm, de inhoud en de doelgroep(en).