Onderzoek naar de inzetbaarheid en het potentieel van elektrische en plug-in hybride voertuigen in de Vlaamse overheidsvloot
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-1819630
Author
Kris Vanherle
Lars Akkermans
Steven Libbrecht
Marjan Maes
Collections
Metadata
Show full item recordAbstract
In het kader van Vlaanderen in Actie (ViA), met als doel een slagvaardige overheid te bewerkstelligen, loopt binnen de Vlaamse administratie het sleutelproject Duurzaam optreden van de Vlaamse overheid. Het doelvan dit sleutelproject is het "verduurzamen van haar kernprocessen en ondersteunende processen". Het streven naar een meer milieuvriendelijke (eigen) mobiliteit wordt hierbij expliciet vermeld als één van de werkpunten. Het succes van projecten met betrekking tot het milieuvriendelijker maken van de eigen mobiliteit wordt afgemeten aan de verbetering van de indicator gemiddelde ecoscore van de dienstvoertuigen van de Vlaamse overheid en een reductie van de indicator jaarlijks brandstofverbruik van de dienstvoertuigen van de Vlaamse overheid met 10% in 2014 t.o.v. 2009.Met deze achtergrond in gedachten wil deze studie een concreet antwoord bieden op de vraag of elektrische mobiliteit een wenselijke piste is om de doelstellingen voor het verbeteren van de milieuprestaties van de vloot te behalen. Deze studie focust specifiek op onderzoek naar de inzetbaarheidvan elektrische en plug-in hybride elektrische voertuigen in de Vlaamse overheidsvloot voor enkele pilootentiteiten.De transitie van conventionele naar elektrische voertuigen is al geruime tijd een uitblijvende belofte om ons transportsysteem milieuvriendelijker te maken. Om diverse redenen is er nog geen sterke marktpenetratie van elektrische voertuigen. De afgelopen jaren nam het marktaandeel toe en kwamenelektrische voertuigen op de particuliere markt die rechtstreeks de concurrentie met conventionele wagens kunnen aangaan. Er is evenwel nog steeds ondersteuning nodig om de marktpenetratie te bevorderen. Nichevloten kunnen een interessante markt zijn en als springplank dienen voor een bredere introductie van (PH)EV's. Nichevloten, zoals deze van verschillende Vlaamse overheidsdiensten, worden gekenmerkt door een specifiek gebruik van de voertuigen enerzijds en de mogelijkheid de voertuigen centraal te laden anderzijds waardoor er geen (of minder) nood is aan een geografisch gespreid netwerk van laadpunten.Deze studie wil een antwoord geven op de volgende vragen:In welke mate hebben (PH)EV's een plaats in het wagenpark van overheidsdiensten? Specifiek, laten de eigenschappen van de vloot en hoe deze gebruikt wordt toe dat een deel van de vloot vervangen kan worden door (PH)EV's? Welke investeringen zijn hiervoor noodzakelijk? Wat zijn de drempels en hoe kunnen deze weggewerkt worden? Wat zijn de te nemen hordes opvlak van gebruik en investeringen, zowel vanuit het perspectief van de bestuurders als dat van de vlootbeheerders? Relevante elementen voor de bestuurders zijn bijvoorbeeld subjectieve angsten ("range anxiety") en eventuele aanpassingen aan rijpatronen. Voor de vlootbeheerders zijn andere elementen van belang zoals andere onderhoudsbehoeften, laadinfrastructuur, hogere investeringskosten e.d.Wat is de maatschappelijke balans van opname van (PH)EV's in de vloot? Wat zijn afwegingen vanuit economisch perspectief (duurder in aankoop, goedkoper in gebruik) en vanuit maatschappelijk perspectief (lagere milieu-impact bij inzet van (PH)EV's)?