Opmeten van de nulsituatie (T0) in de omgeving van het toekomstig ecoduct De Munt over de E19/HSL te Wuustwezel
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-1817391
Author
Criel Dirk
Durinck Paul
Maes Koen
Alternative Title
Eindrapport
Collections
Metadata
Show full item recordAbstract
Ten gevolge de aanleg van de hogesnelheidstrein Antwerpen-Breda langsheen de autosnelweg E19 is het barrière-effect voor voornamelijk kleine en grote, niet vliegende dieren in belangrijke mate toegenomen. Milderende maatregelen om dit effect in de mate van het mogelijke te verminderen werden opgelegd. Een van deze maatregelen is de bouw van een ecoduct ter hoogte van de Vlamingstraat te Wuustwezel. Deze dient de open ruimtegebieden gelegen langs beide zijden van de HSL-E19 met elkaar te verbinden. De effectiviteit ervan dient in de tijd gemonitord te worden. Om een goede vergelijking te kunnen maken en de juiste conclusies te kunnen trekken, dient eerst de nulsituatie (T0) vastgelegd te worden. Dit is de situatie vóór de aanleg van het ecoduct. Tijdens een voorgaande studie - het ‘Opstellen van een landschapsstudie voor de E19, voor de hogesnelheidslijn en voor de omgeving van het aan te leggen ecoduct in Wuustwezel’ - uitgevoerd door Omgeving i.s.m. Econnection, werd een afbakening gemaakt van het te monitoren gebied. In de loop van 2008 – begin 2009 werd de basismonitoring uitgevoerd.