Toon vereenvoudigd item record

dc.contributor.authorDesmyter Sofie, Denis Verheugen, Marilien Maebe, Lies Vandaele
dc.date.accessioned2020-02-18T11:38:37Z
dc.date.available2020-02-18T11:38:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/256897
dc.description.abstractHet Departement Omgeving van de Vlaamse overheid zet in het kader van de Beleidsnota Omgeving 2014-2019 van minister Schauvliege maximaal in op het verlagen van de milieu-impact van consumentengedrag, door consumenten te ondersteunen in het maken van onderbouwde keuzes. Hiertoe wil de minister werk maken van een verdere uitdieping van de kennis over consumentengedrag en extra aandacht besteden aan nieuwe inzichten uit de gedragseconomie.Met de in 2012 verschenen studie “Milieuverantwoorde consumptie: monitoring, perceptie en maatschappelijk gedrag’ onderzocht het toenmalige Departement Leefmilieu, Natuur en Energie voor het eerst een aantal elementen die een rol spelen bij het gedrag dat burgers stellen en (milieunverantwoorde) keuzes die ze al of niet maken. Om evoluties en trends in kaart te brengen nam de Departement Omgeving in 2017 het initiatief de studie uit 2012 te herhalen Deze nieuwe studie moest toelaten om enerzijds evoluties t.a.v. 2012 in kaart te brengen en anderzijds nieuwe trends en noden te detecteren. Daarom werd het onderdeel van de vragenlijst dat aan de basis ligt van de segmentatie in 2017 hernomen en werd het deel van de vragenlijst dat inzoomt op specifieke thema’s herwerkt. Het onderzoek van 2017 focust zich op 5 thema’s: ruimte en wonen, energie en klimaat, mobiliteit, circulariteit, en voeding. De resultaten van deze studie worden gebruikt om het milieubeleid in Vlaanderen verder vorm te geven en staan ter beschikking aan andere maatschappelijke actoren.
dc.languageNederlands
dc.rightsCC BY-NC-SA
dc.titleMilieuverantwoorde consumptie
dc.title.alternativemonitoring kennis, attitude en gedrag
vlaanderen.identifierOnderzoek-1842142
onderzoek.disciplineS170-politieke-en-administratieve-wetenschappen - S191-marktstudie
onderzoek.documenttypeBoek/rapport - Rapport
onderzoek.nbauthors4
onderzoek.nbpages130
onderzoek.peerreviewedGeen peer review
dc.contributor.organisationIpsos, Ipsos, Ipsos, Ipsos


Bestanden in dit item

Thumbnail

Dit item bevindt zich in de volgende collectie(s)

Toon vereenvoudigd item record