Steunpunt Ruimte: verplaatsingen en polycentriciteit
Date
2013
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-2271294
Author
Kobe Boussauw, Michiel Van Meeteren, Frank Witlox
Alternative Title
Duurzame verplaatsingen en centrale plaatsen: de woon-schoolafstanden in het Vlaamse lager onderwijs
Collections
Metadata
Show full item recordAbstract
In deze bijdrage wordt onderzocht in welke mate het schoolkeuzegedrag van leerlingen, en bijgevolg ook de woon-schoolafstanden in het Nederlandstalige lager onderwijs in België bepaald worden door de ruimtelijke distributie van de vestigingen, en in hoeverre deze scholen als centrale functies moeten worden beschouwd. Op basis van de bevindingen wordt geëvalueerd in hoeverre het netwerk van lagere scholen voldoende fijnmazig is om een dagelijks stedelijk systeem op basis van korte afstanden te faciliteren, bekeken vanuit hetoogpunt van duurzame mobiliteit. De resultaten geven aan dat het systeem over het algemeen behoorlijk fijnmazig is, terwijl de ruimtelijke spreiding een centrale-plaatsenlogica volgt. Het gros van de leerlingen woont op wandel- of fietsafstand van de door hen bezochte school, en kunnen deze afstand in theorienog verkleinen door een andere school te kiezen. Anderzijds stellen we grote verschillen vast in bereikbaarheid die gerelateerd zijn aan de ruimtelijke structuur van de woonlocatie. Tenslotte suggereren de resultaten ook dat de permanente toename van de afstanden en de motorisering in het woon-schoolverkeer voornamelijk te wijten zijn aan niet-ruimtelijke, welvaartgerelateerde factoren.