Onderzoek naar maatregelen omgevingslawaai
ARCHIEF Algemeen
BELEIDSDOMEIN
OMGEVING
View Item 
  •   Archief Algemeen Home→
  • Onderzoek→
  • Onderzoek_Publiek→
  • View Item
  • Archief Algemeen Home
  • Onderzoek
  • Onderzoek_Publiek
  • View Item
  • English 
    • Nederlands
    • English
    Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Onderzoek naar maatregelen omgevingslawaai

Thumbnail
View/Open
eindrapport_onderzoek_maatregelen.pdf (3.253Mb)
Vlaanderen Identifier
Onderzoek-1819125
Author
Geert Desanghere
Collections
  • Onderzoek_Publiek
Metadata
Show full item record
Abstract
Het doel van deze studie is het verzamelen, bestuderen en beoordelen van mogelijkheden die er bestaanbij het opmaken van geluidsplanning en geluidsactieprogramma's ter beheersing van hetomgevingslawaai, in het kader de uitvoering van de Europese Richtlijn Omgevingslawaai 2002/49/EG ende Vlaamse implementatie "Besluit van de Vlaamse Regering van 22 juli 2005 inzake de evaluatie en debeheersing van het omgevingslawaai".Uitgaande van deze kaarten en informatie van de betreffende diensten is een eerste analyse gemaakt vande problematiek van weg- en spoorverkeer. Er is geen wettelijk kader en er zijn geen wettelijkelimietwaarden.Voor spoorverkeer worden er enkel geluidsbeperkende maatregelen uitgevoerd bij spooruitbreiding. Bijwegverkeer is dit hetzelfde maar worden er daarenboven binnen het kader van een convenant met delokale overheden, de remediërende maatregelen deels gesubsidieerd.In een eerste fase van de studie zijn verder op basis van een beperkte literatuurstudie, mogelijkedoelstellingen en mogelijke maatregelen ontwikkeld.Hieruit heeft de opdrachtgever een dubbele doelstelling weerhouden:? reductie van het aantal blootgestelden aan de gedifferentieerde referentiewaardes;? reductie van het aantal ernstig gehinderden (%HA).Hiervoor is in deze fase van het project verder onderzoek verricht naar de mogelijke identificatiemethodevoor 'zwarte punten'. Een methode is voorgesteld om een automatische detectie van zwarte punten terealiseren. Bovendien laat deze methode toe voor elk ontvangpunt de dominante bron te identificeren. Inde derde fase is deze methode mee gebruikt om de akoestische efficiëntie van de maatregelpakketten teevalueren.Op basis van contacten met alle betrokkenen, is gekomen tot een geheel van 'weerhouden maatregelen',die toepasbaar zijn in de Vlaamse omgeving en een akoestische efficiëntie hebben. Voor dezemaatregelen is ook de administratief/juridische problematiek bekeken.Uitgaande van de kennis van al deze gegevens, zijn twee maatregelpakketten voorgesteld met eenverschillend ambitieniveau.In de derde fase is dan verder bestudeerd:? de akoestische efficiëntie en vermindering van blootgestelden en ernstige gehinderden.? de financiële kostprijs (op korte en lange termijn) en de kosten/batenanalyse van beidemaatregelpakketten.? mogelijke interactie of conflict met reeds bestaande andere actieplannen of beleidsmaatregelen van de(Vlaamse) overheid.Het rapport wordt besloten met een definitieve beoordeling (akoestisch, juridisch en budgettair) van debestudeerde maatregelen en maatregelpakketten (stap 7 van de studie).
URI
https://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/229935
https://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/external-handle/Onderzoek-1819125

Browse

All of Archief AlgemeenCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login